Jak skutecznie leczyć drobne sportowe kontuzje?

Drobne, sportowe kontuzje to zasadniczo, normalna część sportowego życia. Poobijane kolana, naciągnięte mięśnie, skręcone kostki czy wybite palce są czymś całkowicie normalnym. Jednak nie powinno się ich ignorować. W przypadku drobnych obrażeń Twój lekarz zalecają tzw. RICE czyli skrót od Rest (wypoczynek), Ice (lód), Compression (kompres) i Elevation (unoszenie). Takie postępowanie może pomóc ograniczyć ból i obrzęk po urazie. Pomaga ono również w znacznie szybszym gojeniu ran. Ta metoda, zalecana przez amerykańskich lekarzy, bardzo szybko znalazła powodzenie, wśród fizjoterapeutów na całym świecie.

Odpoczynek. Ból to sposób w jaki ciało informuje cię o problemie i o tym, że dana kończyna, mięsień etc. potrzebują odpoczynku. Jednak niektóre lekkie ćwiczenia mogą pomóc w szybszym gojeniu. Ćwiczenia zapewniają elastyczność mięśni i płynny ruch stawów.

Lód. Lód jest doskonałym środkiem przeciwbólowym. Odrętwia ranny obszar i zmniejsza obrzęk. Należy go użyć od razu po urazie. Wtedy jest niezwykle skuteczny. Połóż kostkę lodu na bolącym miejscu na 20 minut, a następnie zrób przerwę na kolejne 20 minut. Powtarzaj cykl aż poczujesz ulgę.

Kompres. Ucisk (kompres) na  miejsce kontuzji pomaga zapobiegać obrzękowi i zapewnia wsparcie dla osłabionej kończyny.  W celu zrobienia kompresu, owiń zraniony obszar elastycznym bandażem. Jeśli dłoń lub stopa mrowi, zmienia kolor lub jest zimna, może to oznaczać, że bandaż jest zbyt ciasny. Zawiń go luźniej.

Uniesienie. Utrzymanie uniesionej w górze kończyny, pozwala na zmniejszenie obrzęku i sprawia, że kończyna będzie goić się znacznie szybciej.